Zemědělské družstvo Těšetice se dlouhodobě potýkalo s nedostatkem skladové kapacity pro vypěstované obiloviny a řepku. To vedlo nejen ke komplikacím v průběhu žní, ale také k nucenému prodeji velké části sklizně hned po žních za nižší ceny.
Díky třem novým silům BIN o celkové kapacitě 2 415 m3 od firmy PAWLICA s.r.o. se tento problém podařilo částečně odstranit. Pozitivní zkušenost družstva navíc vyústila v úvahu podniku o pokračování spolupráce při modernizaci stávající posklizňové linky z 80tých let.
Zemědělské družstvo Těšetice je klasický zemědělský podnik s tradiční rostlinnou výrobou a chovem holštýnského skotu. „Obhospodařujeme 1 150 ha s 32 zaměstnanci nedaleko Olomouce. Celkový obrat firmy se dlouhodobě pohybuje mezi 70-75 milionů korun ročně. Mezi naše hlavní komodity patří klasické hanácké plodiny, tedy ozimá pšenice, jarní ječmen, řepka ozimá, cukrová řepa a mák. Pro zabezpečení krmivové základny pěstujeme ještě kukuřici a vojtěšku,“ prozrazuje předseda představenstva ZD Těšetice Ing. Petr Kopecký. Druhým pilířem firmy je produkce mléka, tedy chov holštýnského skotu s uzavřeným obratem stáda. „Máme 300 krav s dojivostí okolo 10 400 l, dále 200 jalovic a 50 telat. Mimoto provozujeme veřejnou čerpací stanici pohonných hmot,“ doplňuje na úvod.
Komplikace při žních
Jak Ing. Kopecký přiznává, nedostatek skladové kapacity pro sklizené komodity byl dlouholetým problémem, který komplikoval žně a nutil podnik prodávat sklizenou produkci za nižší ceny. „Ke skladování jsme dosud používali dva přestavěné seníky, kam ve žních navážíme obilí z pole a postupně je čistíme a expedujeme. Problém ale nastal v letech, když bylo pěkné počasí a sklizňové práce šly rychle. To jsme častokrát museli žně přerušit, vyexpedovat a prodat velkou část i nečištěného obilí a až potom pokračovat. Nasmlouvané kombajny jsme museli poslat pryč a pak je komplikovaně žádat, aby přijely zpátky. Takové přerušení žní bývalo velmi nevýhodné,“ vysvětluje Ing. Kopecký. S odbytem to bylo tak, že část úrody se prodala hned ve žních a zhruba třetina, někdy až polovina úrody, bývala uložena, ale už ve skladech výkupního podniku a byla mu pak odprodávána během sezony.
Rozhodli se postavit nová sila
Zhruba pět let zrálo v hlavách představenstva ZD Těšětice rozhodnutí pro investici do nových skladů. „Nejdříve jsme přemýšleli, že postavíme novou víceúčelovou halu, do které budeme celou sklizeň bez nutnosti přerušení žní svážet a poté ji naráz vyskladníme do výkupního podniku a halu po zbytek roku využijeme pro jiné provozní potřeby. Jenže jsme zjistili, že zrealizovat novou halu je administrativně daleko náročnější než provést rozšíření stávající posklizňové linky o nová sila, jak nám doporučil Ing. Ondřej Bucher z firmy PAWLICA s.r.o.,“ popisuje Ing. Kopecký pozadí, na kterém vznikl významný investiční plán. „Rozhodnutí postavit sila padlo v létě 2018 a na podzim jsme oslovili tři dodavatele. Mezi nimiž byla i firma PAWLICA s.r.o. Měli jsme dobré reference na tuto firmu a na Ing. Buchera z jiných podniků a několik zrealizovaných investic jsme si prohlédli také osobně. Jejich koncepce se nám líbila, proto jsme se rozhodli firmu PAWLICA s.r.o. oslovit,“ dodává předseda představenstva.
Rychlé řešení na míru
Jak prozrazuje Ing. Kopecký, firma PAWLICA s.r.o. zvítězila ve výběrovém řízení na dodavatele zejména ze tří důvodů. „Líbil se nám projektový návrh, který nebyl v porovnání s návrhy konkurence technicky tak komplikovaný. Ing. Bucher přišel se zajímavým řešením, že je možné sila postavit hned vedle naší stávající posklizňovky z 80tých let, čímž bychom hodně ušetřili na dopravních cestách. Ostatní nám tuto možnost nenabídli. Dalším důvodem byla rychlost jednání. V září 2018 jsme si zavolali a koncem listopadu bylo domluveno, že sila budou postavena v první polovině roku 2019, což pro nás bylo zásadní. Ostatní oslovené firmy nám nabídly termín realizace o dva až dva a půl roku později,“ vysvětluje Ing. Kopecký a dodává, že třetím důvodem proč padla volba na firmu PAWLICA s.r.o. byla nejpříznivější cena. „Ostatní firmy nám realizaci stavby nabízely za podobnou cenu, ale bez spodní betonové základové desky. S PAWLICOU jsme to za stejné peníze postavili celé za pouhého půl roku a navíc jsme nemuseli řešit žádnou administrativu. Pan Bucher to vzal celé na sebe,“ pochvaluje si předseda vzájemnou spolupráci a dodává, že i termín pro spuštění provozu byl dodržen, tak jak bylo domluveno. Sila byla zprovozněna do žní roku 2019.
Dodané technologie
Během první poloviny roku 2019 tak byla vedle stávající posklizňové linky z 80tých let o kapacitě cca 800 tun, která je umístěna v hale, postavena čtyři pozinkovaná sila polského výrobce BIN 501W o celkové kapacitě 1900 tun. Sila slouží pro uskladnění všech tří tržních komodit - pšenice, ječmene a řepky, které podnik pěstuje. V rámci investice došlo k vybudování nového 4Oti kubíkového příjmového koše uvnitř přilehlé haly s výkonem 80 t/h a výměně dopravních cest. Byly zde instalovány dopravníky SKANDIA o hodinovém výkonu 80 tun. Nová skladovací linka dále disponuje expedičním zásobníkem, který má vlastní tenzometrické vážení. Dále také systémem automatického řízení provzdušňování v silech. Jak prozrazuje Ing. Kopecký, v silech je možné uskladnit až 50 % celkové rostlinné produkce. I přes toto zvýšení skladové kapacity je družstvo nuceno cca polovinu produkce expedovat ihned po žních. „Upřímně řečeno, hodily by se nám tu ještě dvě sila navíc, ale to už by bylo finančně náročné,“ říká s úsměvem Ing. Kopecký. Na otázku, zda by něco na nové posklizňovce změnil odpověděl tak, že by byl rád, kdyby sila měla kuželovou výsypku pro snadnější vyprazdňování. Realizovaná sila s rovným dnem je totiž nutné po vyprázdnění ještě ručně dočistit. Ale vzhledem k tomu, že se to dělá maximálně dvakrát za sezónu, není to tak velký problém. Navíc jsou sila s kuželovou výsypkou podstatně dražší a také vyšší, a tam už by byl problém s úřady při získání povolení stavby.
Spokojenost investora zřejmě vyústí v další spolupráci
U každé nové investice se během zkušebního provozu objeví nějaké mouchy, které je potřeba vychytat. A ani v případě linky v ZD Těšetice tomu nebylo jinak. „Samozřejmě jsem počítali s tím, že se po spuštění linky něco objeví, ale v našem případě se jednalo pouze o drobné závady, které dodavatel okamžitě odstranil a chod linky doladil. Žádný velký problém jsme neměli a celkově jsme tak s celou stavbou velmi spokojeni. Můžu klidně říct, že splnila naše očekávání,“ prozrazuje Ing. Kopecký. Jeho slova potvrzuje i fakt, že podnik uvažuje o tom, že s firmou PAWLICA s.r.o. naváže další spolupráci. „Důkazem toho, že jsme spokojeni s řešením a technologií firmy PAWLICA s.r.o. je i to, že s Ing. Bucherem zvažujeme další vylepšení. V střednědobém časovém horizontu chceme pokračovat v dalších investicích a to v automatizaci stávající posklizňové linky se zásobníky na 800 t. Bude potřeba vyměnit dopravní cesty, napojit ji na novou linku a zajistit automatické ovládání chodu celé technologie prostřednictvím počítače,“ prozrazuje.
Nad budoucí plány zatím visí otazník
O dalších větších investicích podnik přemýšlí velmi opatrně, a to zejména z důvodu nejisté zemědělské politiky a pravidel pro čerpání dotací pro následující rozpočtové období EU. „Potřebovali bychom provést investice v chovu skotu. Kravíny nejsou v nejlepším stavu a také dojírna už volá po radikální modernizaci. Zatím se do toho ale nemůžeme pustit. Uvidíme, jaká budou nová dotační pravidla a podle toho se rozhodneme. Bez investičních dotací se náš malý podnik do těchto projektů nemůže pustit. A to nemluvím o tlacích na navyšování plateb za propachtovanou půdu a o růstu ceny půdy obecně. Už teď ale můžeme říct, že budeme přemýšlet nad robotickou dojírnou, neboť nám v horizontu příštích pěti let odejde z živočišné výroby polovina lidí. A zatím netuším, jak je nahradíme. Robotizace by nám s tímto problémem částečně pomohla, ale 100% řešení to také není,“ uzavírá Ing. Kopecký.
Tato webová stránka používá cookies
Společnost PAWLICA s.r.o. Vás informuje, že tyto stránky využívají cookies. Podrobnější informace o cookies a zpracování osobních údajů naleznete Prohlášení o ochraně soukromí a používání tzv. cookies. Žádáme Vás tímto o souhlas s používáním těchto cookies.